1 Ramadhan 1432H

Hari ni first day Ramadhan. Aku tak sure pasai apa tapi aku tak rasa excited macam dulu-dulu bila mai bulan puasa. Rasa macam biasa saja. Tak apalah.

Kat surau sekarang ni penuh orang. Berduyun-duyun orang mai sembahyang jemaah, sampaikan melimpah kat luar orang. Even waktu subuh, sampai 5-6 saf lelaki penuh. Kalau sebelum ni, nak dapat satu saf penuh pun payah.

Dalam satu taman ni mungkin ada lebih kurang 150 buah rumah. Kalau setiap rumah ada seorang lelaki, dah tentu paling kurang yang turun surau nak berjemaah lebih kurang 150 orang juga. Or paling koman pun, 50 orang lelaki. Tapi dalam hari-hari biasa yang bukan dalam bulan puasa, memang tak dapat 50 orang. Nak dapat 10 orang pun kira bonus pada waktu Maghrib/Isyak.

Aku tulis ni bukan nak berasa bagus atas diri sendiri. Aku sendiri pun selalu fail kalau bab solat jemaah. Tapi tujuan aku tulis ni untuk peringatan diri sendiri supaya rajin-rajinlah pi surau buat jemaah. Tak kiralah bulan puasa atau tak.

Leave a Reply

